This article was downloaded by: [Boykoff, Jules]

On: 3 April 2009

Access details: Access Details: [subscription number 909876495]

Publisher Routledge

Informa Ltd Registered in England and Wales Registered Number: 1072954 Registered office: Mortimer House,
37-41 Mortimer Street, London W1T 3JH, UK

New Political Science
Publication details, including instructions for authors and subscription information:
http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713439578

Devil or Democrat? Hugo Chavez and the US Prestige Press
Jules Boykoff =

N E w aLI13:<S:ifi(§)tlJn(i)versi'[y, USA
POLITICAL

: Online Publication Date: 01 March 2009
SCIENCE

A JOURMAL OF POLITICS & CULTURE

To cite this Article Boykoff, Jules(2009)'Devil or Democrat? Hugo Chavez and the US Prestige Press',New Political Science,31:1,3 —
26

To link to this Article: DOI: 10.1080/07393140802693832
URL: http://dx.doi.org/10.1080/07393140802693832

PLEASE SCROLL DOWN FOR ARTICLE

Full terms and conditions of use: http://www.informaworld.com/terms-and-conditions-of-access.pdf

This article may be used for research, teaching and private study purposes. Any substantial or
systematic reproduction, re-distribution, re-selling, loan or sub-licensing, systematic supply or
distribution in any form to anyone is expressly forbidden.

The publisher does not give any warranty express or implied or make any representation that the contents
will be complete or accurate or up to date. The accuracy of any instructions, formulae and drug doses
should be independently verified with primary sources. The publisher shall not be liable for any loss,
actions, claims, proceedings, demand or costs or damages whatsoever or howsoever caused arising directly
or indirectly in connection with or arising out of the use of this material.



http://www.informaworld.com/terms-and-conditions-of-access.pdf
http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713439578
http://dx.doi.org/10.1080/07393140802693832

[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

New Political Science, E Houtiedige
Volume 31, Number 1, March 2009 Taylor &Francis Group

Devil or Democrat? Hugo Chavez and the US Prestige
Press

Jules Boykoff'
Pacific University, USA

Abstract Venezuelan President Hugo Chdvez has emerged as an outspoken challenger
to US geopolitical preeminence in the Americas. This study explores the framing practices
employed by mainstream newspaper outlets in the United States in their coverage of
President Chdvez over a ten-year time period—between 1998, the year he was first elected
president, and December 2007. This content analysis examines media output from a
number of influential newspapers: The New York Times, The Wall Street Journal, and
The Washington Post. Using an inductive approach, I identify and critically assess the
dominant media frames that emerged over this time period: the Dictator Frame, the Castro
Disciple Frame, the Declining Economy Frame, and the Meddler-in-the-Region Frame.
I also explore how journalistic norms—like personalization, dramatization, novelty, and
authority-order—inform media coverage of this key Latin American leader.

Introduction

In August 2004, after Venezuelan President Hugo Chavez emerged victorious in a
national recall referendum, The Washington Post reported that this electoral success
could allow the president to “tighten his grip on more of the country’s institutions.”
Readers were reminded that Chéavez is “a former army lieutenant colonel who led a
failed coup in 1992,” whose triumph would allow him to attempt to spread his
influence throughout the region, “championing like-minded movements through-
out Latin America and maintaining close ties with Cuban President Fidel Castro.”
Lest readers think this could be a positive development, The Washington Post turned
to Michael Shifter, an analyst at Inter-American Dialogue, a DC-based policy think-
tank, who asserted, “Most people in Latin America recognize that his record has
been pretty bad as president of Venezuela. I don’t think this is the new hope, or the
new way.” The article concluded, “US officials have expressed concern that Chavez
could be emboldened to step up his activism in Latin America, where he has
embraced anti-American groups in El Salvador, Ecuador, Bolivia and other
countries,” despite President Chavez’s claims to the contrary.” Hard-news articles
like this one were bolstered by opinion commentary, such as The Wall Street Journal

! The author thanks Casey Nishimura at Pacific University for outstanding research
assistance. Thanks also to Robin Hahnel, Regina Lawrence, and Kaia Sand for their helpful
feedback as well as Joseph Peschek and the anonymous referees for their constructive
comments.

2Mary Beth Sheridan, “Chavez Defeats Recall: Monitors Endorse Venezuelan Vote,
Margin is Wide,” The Washington Post, August 17, 2004, p. Al.

ISSN 0739-3148 print/ISSN 1469-9931 on-line/09/010003-24 © 2009 Caucus for a New Political Science
DOI: 10.1080/07393140802693832



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

4 Jules Boykoff

editorial that dubbed former US President Jimmy Carter a “dupe” for the Carter
Center’s assessment that the election was free and fair. The editorial describes
Chavez as “anti-American” and “a strongman,” a term usually reserved for
unelected dictators. Typical of editorials during this time period, The Wall Street
Journal asserted, “Chavez has a record of abusing the rule of law to gather
ever-greater political control. He has allied himself with Mr. Castro and is
promoting instability throughout the region.”

How are we to make sense of these portrayals of Hugo Chavez? Is such
deprecatory coverage common or rare? What are the main ways the US media
describe Chavez and his Bolivarian movement for social, economic, and political
change? Are there plausible alternative frames that the media could adopt in their
depiction of this key geopolitical figure?

In Hugo Chdvez and the Bolivarian Revolution, Richard Gott contends: “The image
of the Bolivarian Revolution that reached the outside world was seriously
distorted by the writings of a handful of foreign journalists, notably those writing
for ... The Washington Post and The New York Times. Rarely have political
developments in an important country ... been so inadequately reported and
analyzed by the foreign media.”* In this paper I systematically and empirically
test this claim.

Mass-Media Framing and Journalistic Norms

The power of the mass media reverberates throughout the sociopolitical sphere.
The media exert their power through agenda setting, a process by which the
media select which issues and problems to depict as the most important. As media
scholars Shanto Iyengar and Jennifer A. McGrady put it, “The media’s issue
agenda becomes the public’s agenda. This is particularly true in the case of
national and international issues, about which the public has almost no
opportunity to learn from firsthand experience.”” The media also exert influence
through priming: “a process by which news coverage influences the weights that
individuals assign to their opinions on particular issues when they make
summary political evaluations.”® In other words, news outlets shape the criteria
that the news-consuming public uses to make political judgments, influencing
what people think about and forging the contours and boundaries for how they
think about it.

A central way the media offer discursive boundaries for political thought is
through framing. According to media and communications scholar Robert
Entman, framing is “selecting and highlighting some facets of events or issues,
and making connections among them so as to promote a particular interpretation,
evaluation, and/or solution.”” By selecting certain aspects of the whirl and swirl
of political reality and deeming them salient, the media play a vital role in the

s “Hugo, Jimmy and Colin,” The Wall Street Journal, August 26, 2004, p. A12.
4Richard Gott, Hugo Chdvez and the Bolivarian Revolution (New York: Verso, 2005),
. 246.

P Shanto Iyengar and Jennifer A. McGrady, Media Politics: A Citizen’s Guide (New York:
W. W. Norton & Company, 2007), p. 210.

© Ibid., p. 215.

7 Robert Entman, Projections of Power: Framing News, Public Opinion, and US Foreign
Policy (Chicago: University of Chicago Press, 2004), p. 5.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chivez and the US Prestige Press 5

heave and flux of political power. Political scientist Thomas E. Nelson highlights
the agency of journalists, asserting frames are “alternative descriptions or
interpretations of the same information, problem, or solution.”® Media framing
processes affect citizens” formation of political beliefs and their reassessments of
such beliefs.”

The mass-media processes of agenda setting, priming, and framing do not
necessarily emerge from smoke-filled, clandestine enclaves where media owners,
editors, and journalists huddle and plot. More often than not, such processes
emerge as important byproducts of the network of norms and values that guide
journalistic production. “First-order norms” of journalism include personaliza-
tion, dramatization, and novelty."” Personalization is the media’s proclivity to
foreground “the human trials, tragedies, and triumphs that sit at the surface of
events” while placing the bigger sociopolitical picture on the back burner."’ With
this norm, human-interest stories trump deeper structural analysis.
The dramatization norm favors stories that brim with controversy and suspense.
As such, this norm favors short-term, immediate crises over longer term social
problems."? The novelty norm dictates that if information is not new, then it does
not qualify as newsworthy. This penchant for newness privileges the fresh and
new-fangled and eschews repetition and the known. These three “first-order
norms” affect both the decision of what is news as well as the content of the news.

Journalism’s “second-order norms” build from this foundation through
preference for authority-order and balance.'® The authority-order norm favors
turning to authority figures as news sources; these authority figures tend to
assuage fears of social and political unrest, promising that order and normality
will soon be reinstituted. As W. Lance Bennett notes, such “political coverage
involves keying a story to disagreements among officials—particularly officials
with the power to affect the outcome of the developing news event.”'* This norm
quietly tightens the discursive band around sociopolitical issues. Another
“second-order norm” is balance: telling “both” sides of the story. With balance,
media workers, according to Entman, “present the views of legitimate
spokespersons of the conflicting sides in any significant dispute, and provide
both sides with roughly equal attention.”’> Referencing “legitimate spokes-
persons” points back to the authority-order norm and demonstrates the complex
interlacing of journalistic norms. Related to these “second-order norms” is the
mass-media concept of indexing. According to Iyengar and McGrady, “Indexing
is the process of adjusting coverage of an issue according to the level

8 Thomas E. Nelson, “Policy Goals, Public Rhetoric, and Political Attitudes,” Journal of
Politics 66:2 (May 2004), p. 582.
°Thomas E. Nelson and Zoe M. Oxley, “Issue Framing Effects on Belief Importance
and Opmlon " Journal of Politics 61:4 (November 1999), pp. 1040-1067.
1"Maxwell T. Boykoff and Jules M. Boykoff, “Climate Change and Journalistic Norms:
A Case Study of US Mass-Media Coverage,” Geoforum 38:6 (November 2007), p. 1192.
"W, Lance Bennett, News: The Politics of Illusion, 5th ed. (New York: Longman, 2002),
. 45.
P Boykoff and Boykoff, op. cit., p. 1192; Ibid., p. 46.
13Boykoff and Boykoff op. cit., pp. 1192— 1193.
“W. Lance Bennett, “An Introductlon to Journalism Norms and Representations of
P011t1cs " Political Communication 13 (1996), p. 376.
1> Robert W. Entman, Democracy without Citizens: Media and the Decay of American Politics
(New York: Oxford University Press, 1989), p. 30.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

6 Jules Boykoff

of disagreement and debate about that issue among policy elites.”'® Although
indexing can sometimes be an effective way for journalists to cut to the crux of an
issue or problem, it can also artificially constrict discourse—thereby narrowing
public debate—and often in ways that subsidize the status quo.

Venezuela, Hugo Chavez, and the Bolivarian Revolution

Mid-20th-century Venezuela saw the intensification of economic modernization
and a shift toward political liberalization. In 1958, Venezuelan dictator Marcos
Pérez Jiménez was overthrown by a coalition of military leaders, Church officials,
politicians, journalists, and a dissatisfied public, ending his ten-year regime.
On the heels of the coup, the Junta Militar de Gobierno led by Rear Admiral
Wolfgang Larrazabal helped swerve the country toward democratic governance.
This was a historical pivot point, as Venezuela eventually became one of South
America’s longest-lasting democracies.'” In the early days, three political parties
dominated the landscape of this democracy: Accion Democratica (AD), Comité de
Organizacién Politica Electoral (COPEI), and Unién Republicana Democritica (URD).
Top officials from these three parties signed the Pacto de Punto Fijo in 1959, vowing
to respect the election outcome in anticipation of a power-sharing agreement.
Representatives from the dominant parties assumed the mantle of leadership,
with political leaders from AD and COPEI filling the presidency. Meanwhile, the
Venezuelan military stood quietly on the political sidelines and petroleum
emerged as a key source of revenue.®

By the 1980s, governmental corruption was rampant and Venezuela hopped
with great hope and verve onto the train of neoliberal capitalism. In this period,
real per capita income took a nosedive, plunging by more than 25%, which was
more severe than anywhere else in South America. Consequently, poverty vaulted
to 65% in 1996, from only 17% in 1980.'° The two dominant political parties—AD
and COPEl—were viewed by the general public as corrupt, ineffective, and out of
touch with most of the population. Such dissatisfaction culminated in 1989 with
the Caracazo, an uprising triggered by a severe gas-price hike. This economics-
driven discontent buoyed the leftist Movimiento al Socialismo (MAS), which scored
high vote totals in the municipal elections of December 1989. The Caracazo was
repressed viciously by the state with estimates of more than 1,000 people killed.*

This set the stage for the rise of Hugo Chavez, a military man from a lower
middle-class family who made use of the armed forces as one of the few vehicles
for social mobility in Venezuelan society. Unlike most militaries in Latin America,
Venezuelan armed forces allowed soldiers to climb from the lowest to the highest
ranks, along the way offering them a university education often secured outside
the confines of the military academies.”" Chavez followed this trail, ultimately

®Tyengar and McGrady, op. cit., p. 87.

7H. Michael Tarver and Julia C. Frederick, The History of Venezuela (New York:
Palgrave, 2006), pp. 98—-100.

'8 Ibid., pp. 101-121.

' Gregory Wilpert, Changing Venezuela by Taking Power: The History and Policies of the
Chdvez Government (New York: Verso, 2007), p. 13.

20Michael McCaughan, The Battle of Venezuela (New York: Seven Stories Press, 2005),
pp- 63—-66.

2 Wilpert, op. cit., p. 15.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chavez and the US Prestige Press 7

spearheading a failed coup attempt in February 1992 amid the economic spasms
and dislocations of the neoliberal era. After surrendering, Chavez experienced a
flash of fortune when the government allowed him time to speak on national
television to notify other coup participants that he had been captured and that
they should surrender. In a key passage, he said “Comrades: unfortunately, for
now, the objectives we had set for ourselves were not achieved in the capital city”
so “now is the time to reflect. New opportunities will arise and the country has to
head definitively toward a better future.” According to Chavez’s biographer Bart
Jones, the unanticipated consequence of this television appearance was that
Chavez “instantly captivated millions of people” while “giving a face to a faceless
rebellion.” Chavez’s key phrase—"for now,” or por ahora—became “the most
popular slogan on the streets,” infusing the population with hope that the rebels
would return.*

The Venezuelan people would not have to wait long for Chavez to resurface
politically. In 1998, running on a Movimiento Bolivariano Revolucionario
(MBR-200, or, Bolivarian Revolutionary Movement) ticket, Chavez railed
against the neoliberal, Washington-consensus economic policies the Venezuelan
government had promoted for roughly two decades. Such rhetoric helped him
win the Venezuelan election on December 6, 1998.2% Yet, unlike previous
presidential candidates who had talked the anti-neoliberal talk, Chavez also
walked the anti-neoliberal walk. According to Venezuela analyst Gregory
Wilpert, “The key ingredients for Chavez’s revolutionary Bolivarianism can be
summarized as: an emphasis on the importance of education, the creation of
civilian-military unity, Latin American integration, social justice, and national
sovereignty.”** Chavez has instituted a series of social and economic programs
to press forward with what he calls “the Bolivarian revolution” or “21st century
socialism.” In addition to launching a substantial adult education program,
Chavez has used oil receipts to fund what the government calls the “social
economy,” which is a network of programs—such as health care clinics and
food subsidies—aimed at lifting the lowest socio-economic classes from
poverty. The Chavez government also moved vigorously to create and support
worker-owned cooperatives, and initiate communal councils that would
exercise local autonomy and scaffold processes like participatory budgeting
and other localized economic development projects. All the while, the Chavez
government has, in the estimation of economist Robin Hahnel, gone “out of its
way to not threaten the private sector.” Although the president brought
Venezuela an ambitious plan for a radical restructuring of Venezuelan society,
he has done so in a concerted, incremental fashion.”> In a sense, Chéavez
has fomented more of a discursive-cultural rupture than structural
political-economic rupture, but still, events are gliding in a non-neoliberal
capitalist direction.

*Bart Jones, Hugo! The Hugo Chdvez Story from Mud Hut to Perpetual Revolution
(Hanover: Steerforth Press, 2007), pp. 157-158.

2 McCaughan, op. cit., pp. 83-85.

> Wilpert, op. cit., p. 16.

25 Robin Hahnel, “Venezuela: Not What You Think,” ZNet, December, 5 2007, available
online at: <http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=14438 >.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

8 Jules Boykoff

Data Sources and Methodology

When Venezuelan President Hugo Chavez emerged as a serious presidential
candidate in 1998, the US media keenly followed his entrance onto the electoral
political terrain. Since that time, the mass media have provided substantial
coverage of his often-turbulent tenure as the president of Venezuela, since he has
often met the baseline standards for first-order and second-order journalistic
norms. A systematic reading of newspaper articles, editorials, op-eds, and letters
to the editor constitutes the empirical data for this study. The articles were
compiled through three databases—Lexis-Nexis, Newspaper Source, and ProQuest—
using the search term “Hugo Chdavez.” Searches spanned the time period
beginning January 1, 1998, and extending through December 31, 2007. Data
sources include three major US newspapers: The New York Times, The Wall Street
Journal, and The Washington Post.?® Due to these news outlets’ wide circulation,
national stature, and sway on public opinion, the three newspapers represent an
influential slice of the US mass-media system.” Their power reverberates
throughout the United States, as numerous regional and local newspapers
republish both their hard news and opinion pieces.

The amount of news coverage varied from year to year based on happenings in
Venezuela surrounding Hugo Chavez, geopolitical concerns, and the political
climate in the United States. Combining all newspaper articles produced a total
article count of 979 articles relevant to Hugo Chavez over the ten-year period
(Figure 1).%® Rather than reading a random sample of articles, we read all 979 news
packe’ts.29 Of the articles collected, 79.8% of them were hard news stories, and
20.2% were opinion pieces (op-eds, editorials, or letters to the editor). Of the
news outlets under examination, The New York Times offered the most coverage

% Originally, in order to gain wider geographical coverage, a research assistant and
I'included five major newspaper sources, the other two being USA Today and The Chicago
Tribune. This gave us a total initial article count of 2,421. After compiling the articles from
these two sources, we found that coverage of Chavez was quantitatively limited. Therefore,
we decided to exclude these two sources, purging their 246 articles, giving us a new initial
article count of 2,175 articles.

*In terms of circulation, The New York Times, The Wall Street Journal, and The Washington
Post rank 3, 2, and 7, respectively, according to media PR firm Burelles Luce. See: <http://
www.burrellesluce.com/top100/2007_Top_100List.pdf>.

28 We arrived at this total of 979 articles, commentary, editorials, and op-eds through a
two-step process. First, we carried out searches via Lexis-Nexis, Newspaper Source, and
ProQuest using the aforementioned search terms. This process rendered 2,175 articles.
Second, we read each news packet to detect and eliminate pieces that were either irrelevant
or that considered Chavez only peripherally. This second step also included removal of
duplicate articles produced by search-engine quirks. This reduction method served two
purposes: (1) purging 1,196 superfluous articles, and (2) garnering an initial assessment of
what the dominant frames were. Pressing toward parsimony, this list of dominant frames
was refined by assessing a random sample of 40 articles (four from each year) from the three
newspapers.

29 A research assistant and I measured intercoder reliability by separately coding a
random sample of 40 articles (again, four from each year under consideration, although this
was a different set of 40 than we used for the frame identification process). Our reliability
test achieved 92.9% coder agreement, well within the acceptable range of reliability
coefficients articulated by Kimberly A. Neuendorf, The Content Analysis Guidebook
(Thousand Oaks: Sage, 2002), pp. 142-143.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chavez and the US Prestige Press 9

200
180 | —— Final Article Count |

160 R
o [\ »
120 / \ /
100 // \=—¢—L
23 //’\\ j

40 J
20

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Year

Number of articles

Figure 1. Longitudinal distribution of hard news and op-eds.

of Chavez (45% of the articles), followed by The Wall Street Journal (30%) and
The Washington Post (25%).

Framing Hugo Chavez: Four Frames

The New York Times, The Wall Street Journal, and The Washington Post adopted four
dominant frames when covering Hugo Chavez and his Bolivarian revolution: the
Dictator Frame, the Castro Disciple Frame, the Declining Economy Frame, and the
Meddler-in-the-Region Frame.

Dictator Frame

Despite the fact that during the time frame under study Hugo Chavez won three
presidential elections (in 1998, 2000, 2006) and shepherded through a new
constitution with the help of a Constituent Assembly (in 1999), the media
frequently painted him as a dictator, demagogue, or autocrat with “authoritarian
tendencies.”*” Readers were often told Chavez was a dissent-muzzling human
rights violator with a penchant for crushing the oppositional media. In signal
phrases introducing Chavez, readers were regularly reminded that the former
paratrooper was involved in an attempted coup against Carlos Andrés Pérez in
1992. The Dictator Frame was common in both hard news and opinion pieces; in
fact, it was the dominant frame that emerged in this study, with 53.4% of all
articles in this study framing Chavez as a dictator or demagogue. The Washington
Post applied the frame the most, in almost three of every five articles it printed
(59.8%) followed by The Wall Street Journal (52.4%) and The New York Times (50.5%).

30Marc Lifsher, “Venezuela Wants Trading Company to Sell Oil in US,” The Wall Street
Journal, June 2, 2003, p. A13.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

10 Jules Boykoff

The Dictator Frame emerged as Chavez worked the campaign trail in 1998. In
The Washington Post story covering the campaign, the opposition defined Chavez,
predicting his future stance: “Branded by his detractors as a reckless dictator-in-
waiting with leftist leanings, Chéavez, 44, has created a sense of uneasiness with
both his proposals and his defiant, high-voltage campaign style.” Such “high-
voltage” campaigning included a vow to prevent voting corruption by mustering
election monitors to ensure the integrity of the vote-counting.’® The media
allowed Chavez’s fervent opposition to demarcate the boundaries of the debate
over Chavez, which was a common facet of coverage over the ten-year period.
This makes sense, given the media’s aforementioned penchants for drama,
conflict, and larger-than-life personalities.

After the 1998 election, The New York Times published an article titled, “In Latin
America, the Strongman Stirs in His Grave,” with the following lead: “All across
Latin America, presidents and party leaders are looking over their shoulders. With
his landslide victory in Venezuela’s presidential election on Dec. 6, Hugo Chavez
has revived an all-too-familiar specter that the region’s ruling elite thought they had
safely interred: that of the populist demagogue, the authoritarian man on horseback
known as the caudillo.”®? In the years that followed, Chavez was often referred to as
a “strongman,” a term usually reserved for unelected dictators.

The opinion pages also featured the Chavez-as-dictator assessment, with Mary
Anastasia O’Grady—a columnist who penned numerous venomous screeds
against Chavez in the ensuing years—bundling a number of the dominant frames:
“Mr. Chavez is an ex-army lieutenant colonel who attempted a coup d’état in 1992
and failed. His strongest backing comes from the poor, to whom he directs bitter
anti-establishment, nationalist rhetoric. His use of violence in 1992, his visit to
Cuba in 1994, his left-wing demagoguery against ‘savage’ neoliberalism, his circle
of friends ... and his pledge to draft a new constitution frightens many
Venezuelans. They worry that he will try to create a dictatorship.”33

When Chavez used democratic mechanisms to push through a new
constitution, which was promulgated in December 1999, the media again turned
to the opposition to offer sharp criticism and claims that Chavez was a dictator-in-
the-making. The New York Times article quoted opposition politician Senator
Alberto Fanceschi of the Project Venezuela Party, who asserted that Chavez
“wants complete power, as in a banana republic, so that his followers can go to the
constituent assembly and propose tropical monarchy with Chavez as emperor.”>*
According to Venezuela analyst Gregory Wilpert, the vehemence of the Chavez
opposition stemmed from “the elimination of the country’s former governing
elite from nearly all centers of political power,” which “made Chavez wholly
unacceptable to this elite.”>” Over the years, this opposition would unveil an array
of strategies to unseat Chavez, including a military coup.

st Serge F. Kovaleski, “Former Coup Leader Leads Race for President of Venezuela,”
The Washington Post, September 20, 1998, p. A27.

32 Larry Rohter, “In Latin America, the Strongman Stirs in His Grave,” The New York
Times, December 20, 1998, p. 4.

33 Mary Anastasia O’Grady, “Venezuelans Brace for a Lurch to the Left,” The Wall Street
Journal, December 4, 1998, p. 1.

34 Larry Rohter, “Power Quest Drives Leader as Venezuela Goes to Polls,” The New York
Times, April 25, 1999, p. 4.

* Wilpert, op. cit., p. 22.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chavez and the US Prestige Press 11

The coup occurred on April 11, 2002 amid a general strike that had been called
by business leaders and union heads. The US became the first and only country to
recognize the new government headed by ex-oil executive Pedro Carmona.
Strangely, an unnamed US official even refused to recognize that what happened
was in fact a coup, asserting, “That is not a word we are using. We do not think
that is an accurate description of what happened.”*® White House spokesperson
Ari Fleischer argued Chavez’s unexpected ousting was actually the president’s
fault: “We know that the action encouraged by the Chavez government provoked
the crisis.” The lead of a story in The Washington Post demonstrated the authority-
order norm: “The Bush administration yesterday blamed former Venezuelan
president Hugo Chavez for the events that led to his forced resignation and arrest,
calling his toppling by the nation’s military a ‘change of government’ rather than a
coup. Officials said Chavez’s departure was the will of Venezuela’s people.”*”
The Washington Post’s editorial page concurred with the Bush administration,
asserting that “facts from Venezuela suggest that the violation of democracy that
led to the ouster of President Hugo Chavez Thursday night was initiated not by
the army but by Mr. Chavez himself” and that Chavez might have been
democratically elected but that since then he “seriously compromised the
integrity of democratic institutions such as Congress and the courts.”*®

Through an unpredictable series of events, and throngs of people who had
taken to the streets in protest of the president’s removal, Chavez was rescued and
restored to power, a mere 47 hours after he was forced to resign. In the
immediately subsequent years, he proceeded with more rhetorical caution,
survived a devastating oil strike in 2002—-2003, and won a popular referendum in
2004 that kept him in power, much to the opposition’s chagrin. Meanwhile,
adhering to the journalistic norms of personalization and dramatization, the
media railed against him, with The Wall Street Journal op-ed arguing “Mr. Chavez
long ago ceased to qualify as a democratic leader. His verbal assaults and state-
sponsored aggression against property owners, political opponents, the church,
the judiciary and the media demonstrate his idea of how democracy works.”*
The New York Times quoted Representative Henry Hyde (R-IL) warning that the
newly elected president in Brazil—Luis Inacio Lula da Silva—could possibly team
up with Chéavez and Cuba’s Fidel Castro as a Latin American “axis of evil.”*
The New York Times also turned to Moises Naim, a former Venezuelan trade
minister who attacked Chavez as a dictator, even comparing him to the Islamic
revolutionaries in Iran in 1979: “What we know is that Chavez intends to stay in
power at any cost.” Given what we know about the president’s efforts to advance

36Gcott Wilson, “Leader of Venezuela is Forced to Resign,” The Washington Post,
April 13, 2003, p. Al.

37 Peter Slevin, “Chavez Provoked His Removal, US Officials Say,” The Washington Post,
April 13,2002, p. A17. For an in-depth look at the role the United States government played
in the coup, see Eva Golinger, The Chdvez Code: Cracking US Intervention in Venezuela
(Northampton: Olive Branch Press, 2006).

8 “Venezuela s Breakdown,” The Washington Post, April 13, 2002, p. A20.

¥ Mary Anastasia O’Grady, “The French Liberal Who Foresaw Venezuela’s
Mobocracy,” The Wall Street Journal, January 10, 2003, p. A1l.

407yan Forero, “Latin America’s Political Compass Veers toward the Left,” The New York
Times, January 19, 2003, p. 4.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

12 Jules Boykoff

his programs through democratic elections, the media’s coverage could just have
plausibly been reframed as a desire to maintain democracy at any cost.*'

In what became the classic construction of the Dictator Frame, the journalist
relied wholly on the claims of disgruntled members of the opposition, as with
The New York Times story that reported, “Opposition leaders accuse Mr. Chavez,
who promises to improve the lives of the poor, of governing like a dictator and
mismanaging Venezuela, Latin America’s fourth-largest economy.”** This “he
said” (often without the balance norm’s “she said”) construction frequently
emphasized unsubstantiated oppositional claims. Often the US government
played a key role in this equation of anonymity: “US officials say Chavez, who has
been twice elected, is undermining democracy by centralizing authority and
thwarting political opposition.” These unnamed US authorities also argue
through a guilt-by-association logic that, “Chéavez flaunts his close association
with Cuban leader Fidel Castro, says he may seek nuclear technology from Iran
and suggests he may break off relations with the United States.”*?

The opinion pages of these three newspapers roiled with the Dictator Frame.
The Wall Street Journal op-ed by Mary Anastasia O’Grady claimed there were gross
“human-rights violations carried out by the Venezuelan military” and that “One is
left to ponder why so many human-rights groups that have long monitored Latin
American military abuses are now so passive toward Mr. Chavez'’s jackboots.”**
The same author asserted in a subsequent op-ed that Chavez has “totalitarian
aspirations” and that his administration is “draining the last bit of freedom out of
Venezuelan society.” She argued that “Since he came to power in 1999 he has been
perfecting his impersonation of an egotistical Cuban dictator, railing against his
political adversaries, free enterprise, the media, the Catholic Church et al. He
invites property invasions, foments hatred, and threatens opponents with
retaliation.”*® Meanwhile The Washington Post editorialized that Chavez
“continues to behave as if he has no intention of giving up his attempt to push
through a quasi-totalitarian, quasi-socialist ‘revolution,” regardless of what his
people may want.”* In an editorial titled “Coup by Technicality,” The Washington
Post also blamed Chavez’s “crackpot populism and authoritarian methods” for
the recall referendum of 2004. Portraying Chavez as the perpetrator of a
“Kafkaesque coup,” The Washington Post asserted, “Unless he can be restrained,
Mr. Chévez may complete his destruction of one of Latin America’s most
enduring democracies.”*” To press the point further, Jackson Diehl penned an
op-ed for The Washington Post claiming Chavez was “first elected on a platform of
demagogic populism” and that he has “become a friend to otherwise friendless

41 Ginger Thompson and Neela Banerjee, “In Anti-Strike Step, Venezuela Plans to Split
Oil Company, The New York Times, January 7, 2003, p. A6.
“2Juan Forero, “Venezuelan Leader, Battling a Recall, Mocks Bush,” The New York Times,
March 1, 2004, p. A3.
*3Glenn Kessler, “Rice Urges OAS to Back Democracy,” The Washington Post, June 6,
2005, p. Al4.
de Mary Anastasia O’Grady, “Chavez’s Law: The Beatings will Continue Until Morale
Improves The Wall Street Journal, January 24, 2003, p. A13.
Mary Anastasia O’Grady, “Read the Fine Print on the Chavez Charm Offensive,”
The Wall Street Journal, May 23, 2003, p. A1l.
%6 A Vote on Mr. Chévez,” The Washington Post, June 12, 2003, p. A38.
#7“Coup by Technicality,” The Washington Post, March 9, 2004, p. A22.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chivez and the US Prestige Press 13

dictators, demagogues, and terrorists around the world. He was one of the last
heads of state to visit Saddam Hussein in Baghdad; he has called Robert Mugabe a
‘warrior for freedom.””*® The New York Times followed up on this in December 2005
with an editorial that pointed to “dangerous concentration of power” under
Chavez, “a quasi dictator” who is engaging in “petulant idiocy.” It concluded,
“The United States should not further feed Mr. Chavez’s ego and give him more
excuses for demagogy by treating him as clumsily as it has treated his hero and
role model, Fidel Castro, for the past four and a half decades.”*

Castro Disciple Frame

Speaking of Fidel Castro, journalists consistently linked President Chavez to the
longtime leader of Cuba and to Cuba in general. As we just saw, Castro was
sometimes pegged as Chavez’s “hero and role model.” In other stories Chavez
was depicted as Castro’s disciple, acolyte, apprentice, or protégé. Indeed, Chavez
does have close ties with Castro and Cuba. As Michael McCaughan writes in
The Battle of Venezuela, “what began as a strategic relationship would blossom into
a lasting friendship.”*® But to foreground this fact time and time again is to tap
into long-lasting US-American prejudices, since Castro has—since the early
1960s—been the béte noire of the US government. In public opinion polls, Castro
has long been viewed as “unfavorable.” In 2006, a USA Today/Gallup poll found
82% of those polled had an “unfavorable” opinion of the Cuban president. A few
years earlier, in 2002, 78% assigned Castro the “unfavorable” assessment.”’
As such, linking Chavez to Castro and Cuba is tantamount to slapping the
“unfavorable” label on the Venezuelan president via guilt by association.

To put this in comparative perspective, how often do the media introduce the
president of the United States based on that president’s closest allies? This usually
happens when that ally is relevant to the story. However, relying on the
journalistic norm of personalization, the media frequently invoked Castro or Cuba
even when they were beyond the purview of the story being pursued. The Castro
Disciple frame appeared in 31.4% of all articles, with The Washington Post
employing the frame most (40.6% of articles), followed by The Wall Street Journal
(35.6%) and The New York Times (23.3%).

*8Jackson Diehl, “A Missile from the South,” The Washington Post, August 2,2004, p. A17.

4 “Hugo Chavez and His Helpers,” The New York Times, December 10, 2005, p. Al4.
There was one striking exception to this framing trend. In December 2007, Venezuelans
participated in a referendum on 69 proposed changes to the country’s constitution
supported by Chavez and his allies. In a close vote, the amendments were defeated and
Chavez cordially accepted the results, leading to a rare moment where the US press
depicted Chavez as having democratic credentials. In the run-up to the vote, Chavez was
portrayed as a dictator making a power grab, but after the election he “looked unusually
humbled,” while “the results showed that Venezuela’s institutions remained durable, for
now, even in the gale-force winds of an overwrought political environment.” Emblematic of
this moment, The New York Times quoted Bart Jones asserting, “Chavez’s detractors have
claimed he is a dictator, but he proved his democratic credentials by accepting an electoral
defeat. Dictators don’t accept defeats.” See Simon Romero, “Venezuela Vote Sets
Roadblocks on Chéavez Path,” The New York Times, December 4, 2007, p. Al.

*YMcCaughan, op. cit., p. 111.

51 These polls are available online at PollingReport.com: <http://www.pollingreport.
com/cuba.htm>.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

14 Jules Boykoff

Both hard-news articles and opinion pieces regularly drew comparisons
between Chavez and Castro. For instance, in an article covering Chavez’s 1998
electoral success, The New York Times offered readers a description of the president
elect: “A fiery orator who has visited Cuba and praised President Fidel Castro,
Mr. Chavez has become a symbol of hope through radical change for the four out
of five Venezuelans who are poor, and the dangerous devil to the 20 percent who
are not.”>*> A 1999 The Wall Street Journal op-ed built from there, asserting that
“The potential dictator [Venezuelans] dread is their elected president, Hugo
Chavez, a man who led a failed coup d’état in 1992 and who, upon his release from
prison, went to Cuba to hug Fidel Castro.”>

The “flirtation with Fidel Castro,” as The New York Times put it in an article
called “Venezuela’s New Leader: Democrat or Dictator?,” gained steam as the
years passed.”* An article in The New York Times titled “Venezuelan Leader Finds a
Teammate in Castro” offered analysis of a five-day visit Castro was paying to
Venezuela, judging the presidential duo as “garrulous” during Chavez’s weekly
radio show “Alo Presidente.” Employing the personalization norm, the journalist
called the program—the “Hugo and Fidel Show”—a “gabfest” that “at several
points turned into little more than an exercise in stroking a mutual flattery.”
The reporter also covered a speech Castro delivered to the Venezuelan National
Assembly, claiming “Mr. Castro’s remarks had a valedictory tone that seemed to
indicate that he regards Mr. Chévez as his ideological or spiritual heir.””
The Washington Post editorialized about this same visit in a piece called “The Next
Fidel Castro,” calling Chavez a “strongman” whose “role model appears to be
Cuba’s Fidel ... Mr. Chavez proclaimed that ‘our two peoples are one and the
same,” and strutted about with his mentor in copycat military outfits. Mr. Castro
reminisced that the young Chavez government reminded him of the early years of
revolutionary Cuba.”*®

Even when Castro and Chavez were not working together, the media regularly
referred to Chavez’s ostensible plan to impose a “Cuban-style government” in
Venezuela.”” This accusation often floated from the mouths of unsourced
opposition members without affording Chavez supporters space to rebut such
vague claims, thereby spurning the balance norm. Other accounts slipped into
outright name-calling, with a front-page The Wall Street Journal article calling
Chavez a “Fidel Castro wannabe” and asserting that his “worst sin, some critics
contend, is his close relationship with communist Cuba’s dictator Fidel Castro.”*®
The prototypical construction of the Castro Disciple Frame often blended with the
Dictator Frame, as in this account that appeared in The Washington Post:

52Diana Jean Schemo, “Venezuelans Elect an Ex-Coup Leader as Their President,”
The New York Times, December 7, 1998, p. Al.

3 O’Grady, “Venezuelans Brace,” op. cit., p. A15.

54 Larry Rohter, “Venezuela’s New Leader: Democrat or Dictator?” The New York Times,
April 10, 1999, p. A3.

55 Larry Rohter, “Venezuelan Leader Finds a Teammate in Castro,” The New York Times,
October 30, 2000, p. AS.

56 “The Next Fidel Castro,” The Washington Post, November 2, 2000, p. A28.

57 Gee Ginger Thompson, “Gunfire Kills 2 in Venezuela as March Turns Into Street
Fight,” The New York Times, January 4, 2003, p. A3.

*Marc Lifsher, “As Nation Wobbles, Venezuelan Leader Tightens His Grip—Hugo
Chavez Rules by Decree, Liberal Use of Television,” The Wall Street Journal, June 12,2003, p. Al.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chivez and the US Prestige Press 15

“Opponents accuse Chéavez of taking near-dictatorial powers after gaining
political control of institutions such as the National Assembly. They say he is
trying to install Cuba-style communism in Venezuela.”*

Whether the media labeled Chavez “an heir to Mr. Castro,”60 a “disciple” of
the Cuban leader,”" a “Castro-wannabe,”®* Castro’s “apprentice”® or Castro’s
“protégé”® the media consensus was, as The Washington Post put it, that
“Mr. Chavez does not genuinely accept democracy or the rule of law.”®> Even
electoral success ratified as free and fair by watchdog groups like the Carter
Center were further proof of Castro-esque authoritarianism. The Washington Post
editorial in the wake of Chavez’s victory in the 2004 referendum claimed the
president’s triumphs at the polls “have prompted the erratic former military rebel
to accelerate what he calls his ‘Bolivarian revolution’—a push toward
authoritarian rule at home and a deepening alliance abroad with Cuban leader
Fidel Castro and other antidemocratic movements.”®°

In a 2003 op-ed for The New York Times, Moises Naim contended, “The marriage
of convenience between Cuba and Venezuela is rooted in the close personal
relationship between the two leaders, with Mr. Castro playing the role of mentor
to his younger Venezuelan admirer.”*” By 2007, some analysts were arguing that
Chavez had made an ideological swerve so far to the left that it was he, along with
Iranian President Mahmoud Ahmadinejad, who had become a negative influence
on Castro and Cuba. The Wall Street Journal op-ed recommended easing the
embargo against Cuba for fear this would contribute to Castro and the Cuban
people “becoming servants to Mr. Chavez.”*® Others, like The Washington Post’s
columnist Eugene Robinson, couldn’t figure out who had taken the reins of the
Latin American left: “But Castro’s protege, Venezuelan President Hugo Chavez,
played Castro’s traditional role so effectively that I'm starting to wonder who's
Batman and who's Robin in this leftist dynamic duo.”® Regardless of who was
exerting more influence on whom, the media regularly relied on the
personalization norm, perpetually underscoring the relationship between Castro
and Chavez, thus tacitly offering readers political shorthand that Chavez was, at
the very least, not to be trusted.

% Pascal Fletcher, “Government, Opposition Sign Accord in Venezuela,” The Washington
Post, May 30, 2003, p. A15.

%0Bob Davis, “Cuban Economists Envision Role for Markets in Post-Castro Era,”
The Wall Street Journal, January 10, 2007, p. Al.

61 “Venezuela’s ‘Revolution’,” The Washington Post, January 14, 2005, p. A18.

52 Robert A. Sirico, “A Caracas Mayor Pays Dearly for Opposing Chavez,” The Wall
Street Journal, June 25, 2004, p. All; Mary Anastasia O’Grady, “Why Fox’s Outrage?
Chavez’s Meddling in Mexico,” The Wall Street Journal, November 18, 2005, p. A17.

% Mary Anastasia O’Grady, “All About Evo,” The Wall Street Journal, December 23,2005,

. Al5.
P %4 Pamela Constable, “For Venezuela, US, a (Very) Little Civility,” The Washington Post,
February 10, 2006, p. A14.

65 “ A Venezuelan Monitor,” The Washington Post, July 30, 2004, p. A18.

66 “Watch Venezuela,” The Washington Post, December 3, 2004, p. A18.

%" Moises Naim, “Hugo Chavez and the Limits of Democracy,” The New York Times,
March 5, 2003, p. A23.

%8 Mario Loyola, “Reach Out to Cuba’s People,” The Wall Street Journal, January 13,2007,

. Al3.
P 69 Eugene Robinson, “Fracaso in Argentina,” The Washington Post, November 8, 2005,
p- A19.



Downloaded By: [Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

16 Jules Boykoff

Declining Economy Frame

When Chéavez assumed the presidency in early 1999, the Venezuelan economy was
struggling to achieve growth. Chavez arrived on the political scene on the heels of
the de-nationalization of the oil industry, a strategy not uncommon among countries
toeing the neoliberal line. By the end of 1998, the poverty rate had climbed above
50% of the population, with more than one in five Venezuelans living in extreme
poverty.”” In combination with the denationalization—or privatization—trend, the
Venezuelan government had internationalized the tentacles of the state oil
company—Petroleo de Venezuela, or PDVSA—acquiring a number of oil refineries
in Europe and the United States. This had the effect of shifting hundreds of millions
of dollars to foreign subsidiaries. According to Gregory Wilpert, “The net result of
the internationalization process ... was that tremendous PDVSA costs that were
incurred outside Venezuela were ‘imported” to the national branch of PDVSA, thus
lowering the overall profits and transfers to the government.””" This issue was
compounded by the fact that Venezuela had a comparatively inefficient state-run oil
company. These problems, in turn, decreased the capacity of the government to
offer the general population social services and educational benefits.

After Chavez took office, Venezuela was wracked with political instability—
including the coup in April 2002 and a devastating oil strike from December 2002 to
February 2003—that transmogrified into economic malaise. By the end of 2002,
poverty rates had climbed to more than 55%, and extreme poverty had reached 25%
of the population.”” But after enduring the oil strike, Chavez has overseen a steadily
improving economy, boosted in part by sky-rocketing oil prices. According to Mark
Weisbrot and Luis Sandoval of the Center for Economic and Policy Research, “Since
the first quarter of 2003, the economy has grown by a remarkable 87.3 percent.””> At
the same time, the Chavez government has jumpstarted social spending on
education and literacy programs as well as health care, housing, and food subsidies
for the poor, from 8.2% of GDP in 1998 to 13.6% in 2006.”*

Yet, this economic progress is largely glossed over by the US prestige press.
These media outlets often assert that Venezuela’s economy is in sharp decline
because of the policies and personality of Hugo Chavez. Combined, the three
newspapers under consideration featured the Declining Economy Frame in nearly
a third of all articles (32%). The Wall Street Journal employed the frame at the
highest rate (43.8% of its articles), which shouldn’t come as a surprise since the
Journal’s central focus is the economy. The New York Times offered the frame 28.5%
of the time while The Washington Post used the frame at a 24.1% clip.
Longitudinally, use of the Declining Economy Frame tapered off after the oil
strike was resolved in early 2003 and oil production started to vault back toward
three million barrels a day. The sky-rocketing price of oil also contributed to the
gradually diminishing use of this frame, although the frame’s frequency
experienced a slight uptick in 2007 (Figure 2).

7"Mark Weisbrot and Luis Sandoval, “Update: the Venezuelan Economy in the Chavez
Years,” Center for Economic and Policy Research, February 2008, available online at:
<http://www.cepr.net/documents/publications /venezuela_update_2008_02.pdf>, p. 13.

71 Wilpert, op. cit., p. 91.

72 Weisbrot and Sandoval, op. cit., p. 13.

7 Ibid., p. 5.

" Ibid., p. 12.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chavez and the US Prestige Press 17

120
| —&— Declining Economy Frame
100
8§ 80
Q
S 60
9]
Qo
5 / \
Z 40 /, \xk-~‘
20 o ,4\1 \//
0

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Year

Figure 2. Longitudinal distribution of Declining Economy Frame.

Again, these numbers should not be surprising since, at least through the oil
strike and its aftershocks, the economy was struggling. Yet, the newspapers
all-too-often flattened the complex situation into a blame-game where Chavez was
the prime force behind the economic woe. These media outlets often used
unsourced economists to do this. For instance, during the oil strike, The Wall Street
Journal reported, “Economists blame Mr. Chavez—who has a penchant for heated
revolutionary rhetoric and revels in his friendships with Fidel Castro and
Moammar Gadhafi—for the political turmoil that has engulfed the world’s
fifth-largest oil exporter and brought the economy to a near halt. Economists say
Venezuela’s economic situation will continue to worsen as long as Mr. Chavez
rejects demands by a large chunk of Venezuelan society for a recall vote on his
leadership, either through a referendum or an early election.”””

As the oil strike heated up, journalists repeatedly pointed an accusatory finger
at Chavez. The Wall Street Journal article described a “maelstrom of looting and
bloodletting at the hands of armed Chavistas.” After anteing up this violent
picture, the article relied on the personalization and dramatization norms,
asserting that “Many blame Mr. Chavez for the dark and superheated quality of
the conflict” before arguing: “From the beginning ... Mr. Chavez’s incendiary
revolutionary rhetoric and erratic rule have had devastating consequences for the
country’s economy, which shrank by an estimated 8% last year, as well as for his
popularity. Between 60% and 70% of Venezuelans want him out, according to a
range of polls.””®

75Jose de Cordoba and Alexei Barrionuevo, “Venezuela Puts a Halt to Currency
Trading—Capital Controls will Follow the Five-Day Suspension; Court Rejects Feb. 2 Vote,”
The Wall Street Journal, January 23, 2003, p. A12.

76 Jose de Cordoba and Marc Lifsher, “Venezuelans, Torn Asunder by Politics, Brace for
More—Caracas Residents Fear City May Sink into Maelstrom; Chavez’s Incendiary
Rhetoric,” The Wall Street Journal, February 11, 2003, p. A13.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

18 Jules Boykoff

The New York Times continued this thread, questioning the decision of
Chavez—"who has long wanted to tighten his control over the state-owned oil
company”’—to suspend about 100 striking oil executives. The Times asserted,
“the president says he intends to stay in power. But the price to Venezuela’s
economy, analysts agree, is hardly sustainable.” To hammer home the point, the
newspaper turned to a striking oil worker who said, “The opposition
underestimated President Chéavez’s determination to stay in power at all costs.
Any other Western leader would have looked at this situation, at the economic
and social distress, and would have left office. But Chavez is willing to govern
over ruins.””” In numerous articles, the media deemed Chévez’s firing of striking
oil workers problematic at best, if not dictatorial. The journalists failed to make the
comparison between the mass dismissals and US President Ronald Reagan’s
firing of striking members of the Professional Air Traffic Controllers Organization
(PATCO) in 1981. Reagan, a “Western leader,” didn’t evacuate the presidency
when faced with “economic and social distress.”

Not surprisingly, the opinion pages were more strident in their criticism
of Chéavez during the strike. The Washington Post editorialized that a
“Latin American nightmare is underway.” According to The Washington Post,
“Venezuela [is] ruined and riven by the disastrous attempt of populist President
Hugo Chavez to remake the country with half-baked socialism, is mired in a
political standoff that risks civil war.””® The Venezuelan president’s op-ed-
writing nemesis Mary Anastasia O’Grady went much further, weaving a thick
web of deprecatory framing:

There is no question that Mr. Chavez is ‘leveling’ his country downward. One set
of numbers that tell it all is the contraction in gross domestic product from $120
billion at the close of 2000 to what New York-based investment firm Bear Stearns
estimates will be about $71 billion this year. A chimpanzee tossing darts to make
policy could produce better results. Still, this is not fecklessness, but part of a
methodical approach to destroying political enemies under the guise of
“democracy.” It goes hand in hand with so many assaults on the country’s
institutions. Freedom House’s recent release of its 2003 assessment of global press
freedom puts Venezuela in its most repressed category. The military and the
national oil company PdVSA have both been gutted of professional leadership.
Chavez loyalists have replaced them. The judiciary is demolished. There has been
a “commanding heights” confiscation of all dollar flows. The government openly
supports violent street gangs—called Bolivarian Circles—which enforce Chavez’s
“popularity” and are advised by thousands of Cubans who are guests of the
government. Mr. Chavez has enjoyed warm relations with Castro, Colombian
guerrillas and Saddam Hussein.

It's hard to imagine a harsher—and more racism-tinged—assessment than

“A chimpanzee tossing darts to make policy could produce better results.”””
The Declining Economy Frame continued to be employed even after the oil

strike, when the Venezuelan economy took a strong turn for the better.

77 Ginger Thompson, “Venezuela Outlook: Up and Down,” The New York Times, January
3,2003, p. A6.

78 “Venezuela’s Stalemate,” The Washington Post, January 2, 2003, p. A18.

79 Mary Anastasia O’Grady, “At State, a Chavez Foe is Labeled a “Terrorist’,” The Wall
Street Journal, June 13, 2003, p. A7.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chavez and the US Prestige Press 19

Conforming to the dramatization norm, unsubstantiated oppositional claims
paved a path for this frame, as in The New York Times report: “Opposition leaders
accuse Mr. Chavez, who promises to improve the lives of the poor, of governing
like a dictator and mismanaging Venezuela, Latin America’s fourth-largest
economy.”® The opinion pages chimed in using the personalization norm, with
The Wall Street Journal’s O’Grady lamenting “the economic ruin he has wrought”®!
and The Wall Street Journal guest writer Vladimir Chelminski making inaccurate
claims about “a dramatic deterioration in Venezuelan well-being” under Chavez’s
“disastrous handling of the economy.”®*

As watchdogs of the neoliberal economic order, The Wall Street Journal
struggled to make sense of Chavez’s economic decisions since they swerved so far
from “free-market” doctrines. In this milieu, the newspaper attempted to exert
economic discipline: “Statist economic policies have a sorry productivity record
and in this case that record is highly unlikely to be improved. The big trouble is
that Chavez has put Venezuela on a centrally planned economic path not much
different from the failed experiments of the 20th century.”® This tendency was
only exacerbated when Chavez announced plans for what he called “21st century
socialism” in January 2005. At this point, the media cast doubt on his economic
policy, using “mainstream economists”—i.e., proponents of neoliberal capital-
ism—to attack his programs and policies. For example, The New York Times
reported, “political analysts and mainstream economists warn of recession and
dourly note that foreign investment is about a third of what it was five years ago.
They say that Venezuela’s vast oil profits give the illusion of prosperity—the
economy’s growth rate is 9.3 percent—but that if prices fall, or Venezuela’s
growing spending catches up, the economy could founder.”*

Even in 2007, with oil prices catapulting toward $100 a barrel, the media
occasionally fell back on the Declining Economy Frame. In January 2007, The Wall
Street Journal assured readers:

Mr. Chavez’s power grabs have weakened the Venezuelan oil industry, once the
pride of the nation ... Mr. Chavez has used the firm to fund numerous social
programs that have left the company short on investment. As a result, oil output has
fallen sharply, leaving the country vulnerable to a downturn in prices

Mr. Chavez’s free spending may ultimately undermine his expansion plans. Some
analysts say that if the price of oil drops well below $50 a barrel, Venezuela could
have a harder time paying its domestic and international commitments.*

80 Forero, “Venezuelan Leader,” op. cit., p. A3.

8 Mary Anastasia O’Grady, “Money Fun in the Venezuela of Hugo Chavez,” The Wall
Street Journal, February 13, 2004, p. A13.

82Vladimir Chelminski, “Oil Revenues Hide Chavez’s Economic Ineptitude,”
The Wall Street Journal, February 25, 2005, p. A19.

83 Mary Anastasia O’Grady, “Oil Wells Refuse to Obey Chavez Commands,” The Wall
Street Journal, May 20, 2005, p. A15.

84 Juan Forero, “Chavez Restyles Venezuela with 21st-Century Socialism’,” The New York
Times, October 30, 2005, p. 3.

8 David Luhnow, Jose de Cordoba, and Raul Gallegos, “Chavez Moves New Socialism
to Faster Track; Venezuela Leader Vows to Nationalize Telecom, Electricity Giants,” The Wall
Street Journal, January 9, 2007, p. Al.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

20 Jules Boykoff

The newspaper continued its criticism with a dash of alleged monomaniacal
behavior: “President Hugo Chavez’s threat to nationalize Venezuela’s largest steel
producer and its banks may have as much to do with the fiery leader’s inability to
deal with the country’s galloping inflation and widespread shortages as with his
ideological drive for total state control of Venezuelan economy.”®®

Along the way, numerous media accounts alleged that poverty was on the rise
in Venezuela, which is incorrect. O’Grady was guilty of this inaccuracy on
multiple occasions, writing in November 2005 that “Venezuelan poverty [is]
growing”87 and in January 2006 that “After six years of Chavez, Venezuelans, once
ecstatic about their Bolivarian Revolution, are sinking deeper into poverty.”*®
Readers were also poorly served by hard-news accounts that asserted “Venezuela
has seen little progress on issues such as reducing poverty”® when in fact it had
reduced its poverty rate from 62% in 2003 to 33% in 2007.”°

Meddler-in-the-Region Frame

The final predominant frame in the media’s coverage of Chavez was the Meddler-
in-the-Region Frame. This took numerous forms: (1) Chavez as economic
counterweight to supranational organizations like the World Bank and
International Monetary Fund; (2) Chavez as meddler in internal Colombian
affairs through support of leftist guerrilla group the Revolutionary Armed Forces
of Colombia (FARC); and (3) Chavez as noncompliant in the “War on Drugs.”
Rather than framing Chavez’s efforts to integrate Latin America—via the Bank of
the South or other measures—as a plan similar to European integration along the
lines of the European Union, the press tends to criticize, either explicitly or tacitly,
his attempts. Combining all three newspapers, almost one in three articles (31.3%)
contained a variation of this Meddler-in-the-Region Frame, with The Washington
Post using it most often (35.3%), followed by The Wall Street Journal (30.5%) and
The New York Times (29.5%). The frame was much more prevalent between 2003
and 2007 (Figure 3).

Meddler allegations emerged immediately after Chavez assumed office, with
Colombian President Andres Pastrana telling The Washington Post, “I'm asking
Chavez, please stay in your yard and we’ll manage our own problems.””" In 2000
The New York Times offered a second variation on this frame: “Mr. Chavez’s
planned August 10 visit to Iraq appears linked to his desire to persuade poor
nations to band together as a counterweight to what he sees as United States
hegemony.”?> Indeed this information is correct in that Chéavez desires a
multipolar world where the US is not the lone hegemon. Yet this foreign-relations

% Jose de Cordoba and Paul Glader, “Chéavez Moves Suggest Inflation Worry,” The Wall
Street Journal, May 5, 2007, p. A4.

87(’Grady, “Why Fox’s Outrage?,” op. cit., p. Al7.

88 Mary Anastasia, O’Grady, “ Axis of Evo,” The Wall Street Journal, January 27, 2006, p. A9.

89 David Luhnow, Bill Spindle, and Guy Chazan, “Could Weak Oil Cost Venezuela, Iran
Clout?,” The Wall Street Journal, January 29, 2007, p. A2.

90 Weisbrot and Sandoval, op. cit., p. 13.

°INora Boutsany, “Venezuela’s Aspiring Innovator,” The Washington Post, September
24,1999, p. A28.

92 “Breaking Pattern, Venezuela Leader will Visit Iraq on a Tour of Oil Nations,” The New
York Times, August 7, 2000, p. A8.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chavez and the US Prestige Press 21

160

—— Meddler-in-the-Region Frame | ,
140

X /
/ N

80

60

20 ,/\/

1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Year

Number of articles

Figure 3. Longitudinal distribution of Meddler-in-the-Region Frame.

fact is rarely portrayed in the terminology of geopolitical balance. More often,
Chavez is depicted as a menacing threat to the United States, especially since
Venezuela provides the US with so much oil. Chavez’s novel, amped-up rhetoric
feeds the media’s predilection for personalization and dramatization.

A second mass-mediated aspect to Chavez’s desire to become a counterweight to
the power of the US is that the Venezuelan president is engaging in cunning—and
even conniving—calculation and that none of his foreign assistance—whether it be
reduced oil prices or loans—comes out of other concerns. This is somewhat
surprising given that, since winning office, Chavez has made it clear he’s attempting
to carry out a Bolivarian project—named after South American leader Simoén
Bolivar—that improves the integration and geopolitical friendliness of Latin
America. Chavez even went as far as to make the point of changing the name of the
country in its 1999 Constitution, from the Republic of Venezuela to the Bolivarian
Republic of Venezuela. According to Jones, Chavez created numerous initiatives that
eschewed the standard profit-maximization impulse in favor of promoting Latin
American solidarity: “Instead of competition, he fostered cooperation.””

Yet, the Bolivarian agenda was frequently framed less positively in the media,
with his internationalism portrayed as “spending billions of dollars of his
country’s oil windfall on pet projects abroad.”** The Wall Street Journal interpreted
Chavez’s cooperative efforts as cagey attempts to buy up friends in the
international arena:

To his critics, Venezuelan President Hugo Chavez comes across as a messianic
radical, cozying up to anti-American figures like Iran’s mullahs, blasting capitalism
as the ‘road to hell” and threatening to stop shipping oil to the US, which relies on
Venezuela for about 14% of its oil imports. But when it comes to the country’s

93]ones, op. cit., p. 441.
“Juan Forero, “Chavez Uses Aid to Win Support in the Americas,” The New York Times,
4 April 2006, p. Al.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

22 Jules Boykoff

economic centerpiece, the oil industry, the fiery leader is more pragmatic than most
realize ... Mr. Chavez is using his oil billions to buy friends and influence nations,
from the Caribbean basin to Patagonia. In the past year, Venezuela has emerged as a
tropical version of the International Monetary Fund, offering cut-rate oil-supply
deals and buying hundreds of millions of dollars of bonds from financially
distressed countries such as Argentina and Ecuador.”

In a more toned-down version of the same narrative, The Wall Street Journal
asserted: “Mr. Chavez is also taking advantage of high oil prices to buy goodwill
around the region, emerging as the lender of last resort to cash-strapped countries.
This potentially allows them to thumb their noses at the US and the International
Monetary Fund, which usually impose conditions on their loans.””

The opinion pages implemented the frame in starker terms. For instance,
Moises Naim wrote in The New York Times that “Venezuela is no longer boring.
It has become a nightmare for its people and a threat not just to its neighbors but to
the United States and even Europe.””” The Wall Street Journal’s O’Grady wrote that
Chavez is “bullying, bribing and baiting Latin leaders in his bid for regional
power ... There are no secrets about the Venezuelan agenda. Chavez seeks to
suppress dissent at home and expand his ‘revolution’ to other states in the region.
Reaching his domestic goals is connected to his international endeavors because
more serious Latin objections to his habit of roughing up the Venezuelan
opposition could cause him trouble.””® The Washington Post editorial board
concurred with O’Grady, adding, Chavez is “meddling in the affairs of his
neighbors and spawning anti-democratic movements.”””

Surely one of those “anti-democratic movements” The Washington Post was
referring to was the about-to-be-democratically elected president of Bolivia, Evo
Morales, who won the December 2005 election. Morales’s rise to power was not
looked kindly upon by the mainstream press, and this often had to do with his
high-profile connections to Chavez. For instance, in early 2006, The Wall Street
Journal wrote, “Since Evo Morales took office as president here in January, the coca
grower turned socialist politician has aligned his country so closely with
Venezuela’s Hugo Chavez that it is sometimes difficult to tell where one
government begins and the other ends.”'* The Wall Street Journal summed up the
media’s Meddler-in-the-Region Frame in a 2006 editorial: “Few leaders also work
harder than Mr. Chéavez to undermine bipartisan US interests around the
world.”'%!

% David Luhnow and Jose de Cordoba, “With Oil, Chavez Plays It Safe; Venezuela’s
President Pushes Foreign Companies Only So Far,” The Wall Street Journal, August 29, 2005,
. A7.
P “®Jose de Cordoba, John Lyons, and David Luhnow, “Despite Cafta, US Clout Wanes in
Latin America; Superpower is Seen as Aloof to Concerns of the Region; Yankee Bashing on
the Rise,” The Wall Street Journal, July 29, 2005, p. A11.
% Naim, op. cit., p. A23.
o8 O’Grady, “Why Fox’s Outrage?,” op. cit., p. Al7.
99 “Pat Robertson’s Gift,” The Washington Post, August 25, 2005, p. A18.
10070se de Cordoba and David Luhnow, “Left Face: New President has Bolivia Marching
to Chéavez’s Beat; Venezuelan Populist Pushes Anti-US Latin Alliance; Has He Gone Too
Far?; Cuban Doctors in the House,” The Wall Street Journal, March 25, 2006, p. Al.
101 “Their Man in Caracas,” The Wall Street Journal, February 7, 2006, p. A26.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chivez and the US Prestige Press 23

Spaces of Dissent: The Opinion Pages

As we have seen, the opinion pages of The New York Times, The Wall Street Journal,
and The Washington Post often ripple with the four frames that emerged
inductively from the data. Yet, the commentary sections of these three newspapers
also opened up democratic spaces of dissent where columnists—or more often
op-ed guest writers and letter-to-the-editor writers—were able to provide ideas
and information to counter, or at least question, the torrent of deprecatory Chavez
coverage. A few full-on pro-Chavez op-eds were published as well as letters
to the editor that were sympathetic to the Chavez government’s political-
economic plans.

Op-eds, editorials, and letters to the editor comprised 20.2% of all articles over
the ten-year time period. Of the 198 opinion pieces published, 81 were op-eds,
80 were editorials, and 32 were letters to the editor. The framing rates were
different in the opinion pieces with 75% employing the Dictator Frame, 38%
offering the Castro Disciple Frame, 19% anteing up the Declining Economy Frame,
and 35% using a Meddler-in-the-Region Frame.

Although the Dictator Frame was used in three quarters of the opinion articles,
these pieces also made space for positive, nuanced coverage of Chavez. While
letters to the editor were a place for spreading misinformation, such as a 2006
letter that claimed, “Mr. Chdavez’s largess toward the poor, the number of
Venezuelans living in poverty has risen 10 percent since 1999, when he took
office,”'%% they were also a locale for voicing support for Chavez’s Bolivarian
Revolution. The Venezuelan Ambassador to the United States managed to place
numerous letters to the editor in all three newspapers, as he attempted to correct
information they printed. In fact, he had more letters to the editors published than
appearances as a source in hard-news articles.

Some letters—including one from a Georgetown University professor of Latin
American Studies—expressed support for Chavez’s relationship with Cuba and
Cuban doctors who were working in Venezuela.'” Others, such as The Washington
Post missive from Bill Fletcher, the President of TransAfrica Forum, chastised
The Washington Post for “Calling on the United States to meddle in Venezuela’s
affairs,” which “ignores the history of racism, economic oppression and
corruption in that country (which resulted in the people choosing Mr. Chavez
as their elected leader).” Fletcher also turned the tables in an effort to highlight US
exceptionalism: “Where would The Washington Post stand if an illegal strike in this
country tried to force President Bush from office because of his policies on
Iraq?”'® Such critical-thinking and creative table-turning was virtually
nonexistent in the hard-news pages of these papers.

When an op-ed in The Washington Post accused Senator Chistopher Dodd (D-
CT) of exhibiting a nonchalant attitude toward political stress in Venezuela, Dodd
responded with a critical letter to the editor that challenged the newspaper’s
coverage of the Venezuelan president: “But the reality is that he was
democratically elected—a fact The Post seems to ignore.” Questioning the George

102]uan Carlos Hidalgo, “Poverty and Parallels in Venezuela,” The Washington Post,

February 16, 2006, p. A26.

103 Martin Austermuhle, “Behind the Turmoil in Venezuela,” The Washington Post,
December 24, 2003, p. A14.

104 Bi11 Fletcher, “Leave Venezuela Alone,” The Washington Post, March 10, 2003, p. A20.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

24 Jules Boykoff

W. Bush administration’s foreign-relations stance vis-i-vis Chavez—a stance
shared by The Washington Post’s editorial board—Dodd asserted, “I believe that
the institutions of democracy must be nurtured and encouraged, regardless of
who is in office. They should not be relegated to the shadows simply because we
don’t share the political views of an elected leader of the moment. That means we
must keep the door open to dialogue.”'® To their credit, these newspapers were
willing to print letters critical of their coverage.

However, this courtesy was extended less frequently to op-ed writers. One
exception was an op-ed Mark Weisbrot who wrote for The Washington Post, a
commentary that widened the relatively banded dialogue about the Chéavez
administration and its policies. After visiting Venezuela, Weisbrot was surprised
to learn that the country differed so vastly from media accounts. Challenging the
Dictator Frame, he wrote, “Not only was Chavez democratically elected, his
government is probably one of the least repressive in Latin America... While
army troops are deployed to protect Miraflores (the presidential compound), there
is little military or police presence in most of the capital, which is particularly
striking in such a tense and volatile political situation. No one seems the least bit
afraid of the national government, and despite the seriousness of this latest effort
to topple it, no one has been arrested for political activities.” He also undermined
the Castro Frame: “To anyone who has been in Venezuela lately, opposition
charges that Chavez is ‘turning the country into a Castro-communist dictatorship’—
repeated so often that millions of Americans apparently now believe them—are
absurd on their face. If any leaders have a penchant for dictatorship in Venezuela,
it is the opposition’s. On April 12 they carried out a military coup against the
elected government. They installed the head of the Business Federation as
president and dissolved the legislature and the supreme court, until mass protests
and military officers reversed the coup two days later.” Along the way, he offered
a comparative lens through which readers could gain a deeper understanding of
Chavez’s actions, or lack thereof. Referring to the ongoing oil strike, Weisbrot
wrote, “Chavez has been reluctant to use state power to break the strike, despite
the enormous damage to the economy. In the United States, a strike of this sort—
one that caused massive damage to the economy, or one where public or private
workers were making political demands—would be declared illegal. Its
participants could be fired, and its leaders—if they persisted in the strike—
imprisoned under a court injunction. In Venezuela, the issue has yet to be
decided.”'” Readers were served well by this ‘against-the-media-grain” analysis,
as it expanded the range of information presented and offered an eyewitness
account that challenged the dominant media narratives, complementing the
hard-news repertoire, rather than simply reinforcing it. Not only did opinion
pieces sharpen the pitch of the dialogue, but sometimes they deepened the
dialogue, too.

105 Christopher J. Dodd, “Words and Deeds in Venezuela,” The Washington Post, January
29, 2005, p. A24.

106 \ark Weisbrot, “A Split Screen in Strike-Torn Venezuela,” The Washington Post,
January 12, 2003, p. B4.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

Hugo Chivez and the US Prestige Press 25

Conclusion

In February, 2006, after Hugo Chavez expelled a US military attaché for allegedly
engaging in espionage, US Secretary of Defense Donald Rumsfeld compared the
Venezuelan president to world history’s most infamous Nazi: “He’s a person who
was elected legally just as Adolf Hitler was elected legally and then consolidated
power and now is, of course, working with Fidel Castro and Mr. Morales and
others. It concerns me.”'?” This article demonstrates that Rumsfeld’s hyperbolic
assessment was not an isolated incident but the discursive culmination of a
decade-long process of mass-media framing.

Such framing matters. In their article “Issue Framing Effects on Belief
Importance and Opinion,” Thomas E. Nelson and Zoe M. Oxley explain,
“Through framing, communicators seek to establish a dominant definition or
construction of an issue. In a way, issue framing is issue categorization: a
declaration of what a policy dispute is really all about, and what it has nothing to
do with. Like any social category, issue frames carry perceptual and inferential
implications, guiding how their recipients ponder and resolve issue dilemmas.”'*®
In the case of Hugo Chavez and major press outlets, the Dictator Frame, Castro
Disciple Frame, Declining Economy Frame, and the Meddler-in-the-Region Frame
send clear “implications” to readers: the Venezuelan president is a demagogic
dictator reminiscent of Fidel Castro who has inept political-economic policies and
can’t keep his mitts out of other people’s business. Meanwhile, plausible
alternative frames are out there ready to be employed, should journalists wish to
do so.

Clearly the media could do better, and sometimes they do. Some journalists
offered eye-witness accounts of on-the-ground projects in Venezuela, such as the
“mobile field hospitals, which would be dispatched to remote villages and slums
as if to a war zone,”'” and without resorting to deprecatory name-calling. Scott
Wilson's reporting for The Washington Post in 2003 was consistently notable for its
depth and detail. He managed to avoid using the dictator label or quoting
opposition figures who make that claim. He also did a reasonably good job
widening the range of voices and viewpoints allowed into the discussion,
affording space for both elites and non-elites to offer their thoughts on Chavez’s
policies and programs. In a 2005 The New York Times article, Elisabeth Bumiller and
Larry Rohter did a commendable job covering a prickly issue—President Bush
and President Chavez’s impending clash at the Summit of the Americas—without
resorting to the media’s four go-to Chavez frames. Tenable voices for and against
neoliberalism were allowed space to explain their positions."'® Yet despite
these admirable efforts, the media have room for improvement when it comes
to covering Chavez. First, the media could cease using filler sources like
“some economists” or “opposition members.” All too often, these conventions
become vehicles for peddling received wisdom. Second, if a source offers
inaccurate information, journalists should correct it, rather than uncritically

7Jyan Forero, “Chévez Ousts US Diplomat on Spying Charge,” The New York Times,

February 3, 2006, p. A8. Rumsfeld was referring to Evo Morales, the president of Bolivia.
1% Nelson and Oxley, op. cit., p. 1059.
199Boutsany, op. cit., p. A28.
"0 Elisabeth Bumiller and Larry Rohter, “Bush at Hemisphere Talks: Trade Fight
Awaits,” The New York Times, November 4, 2005, p. AS.



[Boykoff, Jules] At: 22:37 3 April 2009

Downloaded By:

26 Jules Boykoff

printing it as a quotation. Reporters could also do a better job slicing through the
ideology being bandied about by all sides. For instance, The Washington Post
published a wire story from Reuters that allowed televangelist Pat Robertson to
spew a variety of unsupported claims (e.g., Chavez wiring $1 million in cash to
Osama bin Laden) without turning to a source to question or refute them.""" This
story coheres with the journalistic norms of dramatization, personalization, and
novelty, but it neglects balance and is incompatible with critical journalism that
refuses to treat every syllable that drips from a controversial figure’s mouth as
newsworthy. Journalists should also do their best to avoid falling prey to historical
revisionism and tactical euphemism. For instance, the media repeatedly asserted
that the US “tacitly backed” the 2002 military coup against Chavez when in reality
it was the only country in the region to diplomatically acknowledge the
short-lived replacement government. Additionally, journalists need to question
their use of indexing and the authority-order norm. United States officials and
their elite allies drive the discourse on Chavez. The media ought to more
concertedly and consistently link the frames back to their sponsors so readers are
clear who is determining the discussion of Chavez and why.

This research could be extended in numerous directions. First, coverage of
Chavez in these newspapers could be compared with coverage of other
democratically elected leaders who the United States is on better terms with, like
Colombia’s Alvaro Uribe, as well as flat-out dictators who are US allies like
Pakistan’s Pervez Musharraf. Also, cross-national comparative studies would tell
us whether the results secured here are anomalous to the US media. Finally, a
rigorous exploration of who is cited as a source in media accounts depicting Hugo
Chavez would be welcome. The “indexing” norm—or, “the journalistic practice of
opening or closing the news gates to citizen activists (and more generally, a
broader range of views) depending on levels of conflict or political difference
among public officials and established interests with the capacity to influence
decisions about the issue in question”''>—would predict that the sources cited
would stay within the boundaries of ‘acceptable” discourse as set by the president,
congress, and other major leaders. This seems to hold for US sources, but the news
gates open much wider for sources in Venezuela where the opposition was
afforded copious column inches to lay out their anti-Chavez critique. Hopefully
researchers will use this study as a stepping stone for additional research on this
important topic.

HluRobertson Accuses Chavez of Seeking Nuclear Material from Iran,” The New York
Times, October 10, 2005, p. A12.
12 Bennett, News, op. cit., p. 4.



